My job as a teacher

Tre dagar har gått sedan jag började på min vfu, och aldrig någonsing har jag varit så chockad som nu. I måndags hade jag 9A rätt mycket, och för det mesta följde jag med min handledare Eva. Jävla svans jag är, haha! Iallafall, 9:orna i klass 9A gjorde allt annat än att göra det de skulle. Ungefär 95% var det som skrek, stimmade rundor och bara var allmänt störiga.

Den sista lektionen jag hade för dagen med den klassen var inte med Eva, för hon hade gått hem, utan med en annan lärare vid namn Maria E. Jag satt och läste vid katedern och var djupt inne i boken medan jag hörde skrik och stimm, som inte var så ovanligt kände jag eftersom de hade hållt på hela dagen med att stimma. Men sedan märkte jag, efter att Maria E hade varit borta en lång tid, att hon hade blivit inlåst, ja inlåst utav eleverna i grupprummet bredvid. Inlåst i typ tio minuter. Maria E fick ringa rektorn som kom och ordnade upp allt.

Nu idag kan jag säga att saker och ting har förbättrats. 9A har blivit bättre, och nu är det mycket lugnare. Men man ser tydligt i de klasser som jag har haft vilket är: 7A, 7B, 8A, 9A och 9B, vilka som är de "tuffa", de som inte gör någonting och de som inte tar ansvar och antagligen inte kommer att komma långt i livet.

Inte för att vara negativ eller så men min handledare Eva, är inte så social och positiv. När alla stimmar rundor sitter hon bara vid katedern och rättar några prov eller så. Det är precis som att hon inte bryr sig om eleverna. Sen känns det som att hon är så oengagerad i själva arbetet.

Har fått följa en annan lärare som är väldigt ung vid namn Maria L eftersom Eva är ledig på onsdagar. Eleverna har en stor respekt för henne, och därför blir det lugnare och trevligare på lektionerna. Idag på en SO-lektion med 9B var det en kille (en utav de coola) som frågade var jag bodde. Jag svarade i Öllsjö, och då svarade han tillbaka om jag visste var Eva (handledaren) bodde, eftersom hon också bor i Öllsjö. Jag svarade nej, tyvärr, inte exakt. Han och tre av hans kompisar svarade: synd, det hade varit nice om du hade dödat henne eller något, så vi slipper henne.

Jag är inte förvånad över att de inte gillar Eva, eftersom hon inte har någon entusiasm i det hon gör. Hon går bara omkring och kollar vad alla gör med sin sura min eller sitter vid katedern. Hon har sagt till mig typ 124792500 gånger att "gå du runt och prata med eleverna och lär känna dem". Javisst, men det är kanske inte så lämpligt att gå runt och störa dem hela tiden eftersom de jobbar flitigt, när de väl gör det. Hon går rundor hela tiden mellan bänkarna och stör dem och tittar vad de gör. Helt ärligt, om jag hade varit elev hade jag fan blivit stressad av att någon går rundor i klassrummet hela tiden. Fy fan vad jag känner sympati för eleverna, faktiskt.

Hur skall detta sluta? Det får ni veta i nästa vecka. Haha, låter som Eva och Adam serien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0