Sims Medeltiden Recension

Jag har haft Sims Medeltiden sen i torsdags och har spelat flitigt. Tänkte berätta lite vad spelet går ut på även fast det är svårt eftersom jag själv inte riktigt har kommit in i det.

Iallafall så skapar du ett kungadöme där då väljer en monark alltså en kung eller drottning. Du kan göra kungen och drottningen själv, men där finns även färdiga. Efter du har fixat monarken drar spelet igång och du ska göra olika uppdrag. Där finns en speciell knapp eller ikon man klickar på för att se uppdragen och det kan vara allt från ett bröllop, att du ska anordna det, till att hitta ett borttappat barn eller att döda monarken. Dessa uppdrag dyker oftast upp lite längre in i spelet och jag kan förklara varför senare.

När du gör dessa uppdrag och klarar dem så får du poäng, jag tror de heter UP. Men där finns även RP poäng som jag inte riktigt har förstått mig på än så länge, men de är inte lika viktiga som UP poängen är. När du har fått tillräckligt med UP poäng efter olika uppdrag kan du expandera ditt kungadöme genom att bygga en kyrka, smed, spiontorn, läkartorn, trollkarlstorn och så vidare. När du skapar till exempel en kyrka så kommer du även att skapa en präst antingen kvinnlig eller manlig. Beroende på nästa uppdrag som kommer upp så kan det vara att du eventuellt ska spela prästen. Så för varje "yrke" du skapar så skapar du även en sim att spela vid de olika uppdragen.

Så långt har jag kommit i spelet ungefär. När du ska börja spela och välja om du vill skapa ett nytt kungadöme eller om du vill fortsätta med ett tidigare finns det som en cirkel med en massa lås som kommer att öppnas en efter en när du har klarat ett specifikt lås i ditt kungadöme. Jag kom så långt med mitt första kungarike, och efter det fanns där inga uppdrag längre, mer än ett som egentligen inte var ett uppdrag som hette "Fritid" vilket menas med att simmarna behöver inte följa sina plikter. Varje sim får två nya plikter varje dag vid klockan 9 som de måste klara inom 24 timmar, annars får de sämre fokus. Detta fokus är typ detsamma som humör.

Iallafall det dära med låsen, ett lås hade iallafall öppnats och jag klickade på det och då stod det att jag skulle göra ett nytt kungadöme, så då gjorde jag det med en sim från mitt förra kungadöme som när jag spelade det skulle resa iväg för att skapa ett eget kungadöme. Så just nu är hon drottning i det nya kungadömet.

Det låter komplicerat, men man vänjer sig och det är lätt att spela uppdragen för där står klart och tydligt vad du ska göra, och kommer upp ikoner på människor som du ska prata med och så vidare. Vad som är bäst med Sims Medeltiden är att de bara har två behov, eller hur man nu ska uttrycka sig. I vanliga Sims har de ju hunger, komfort, hygien, kul och så vidare. I Sims Medeltiden har de bara hunger och sömn som du behöver ha koll på, vilket är himla skönt. Så där är en stor förändring jämfört med de andra spelen.

Det betyg jag hade tänkt sätta för detta spel av fem möjliga J är:

Anledningen till tre J är för att det är svårt, lite halv komplicerat och det tar ett tag innan man kommer in i det. Det är verkligen inte som de andra Simsspelen vilket kanske är kul och så men det är verkligen ett helt annat spel.